Matematický software

Úvod do Maple

Moderní matematika se neobejde bez pomoci výpočetní techniky. Znalost softwaru k provádění symbolických a/nebo numerických výpočtů proto patří k základnímu vzdělání matematika. Vypracování některých projektů v Praktiku je proto přímo založeno na práci s matematickým softwarem nebo je přinejmenším jejich součástí. V našem případě půjde o program Maple. Zvláštní důraz je kladen na export získaných dat do různých formátů umožňujících jejich prezentaci.

Program Maple od firmy slouží k provádění symbolických výpočtů. Jelikož současná verze Maple 10 stojí i v neúpné studentské verzi 125$, mohou studenti buď pracovat prezenčně v LVT, kde jsou zakoupeny licence Maple ve verzích 9.5 a 10, nebo si stáhnout volně šiřitelný program (s podobnou syntaxí jako ná Maple) Maxima založený na prvním systému počítačové algebry zvaném Macsyma (srv. Macsyma - Wikipedia, the free encyclopedia). Doporučujeme spíše tu první možnost.

Maple verze 9.5 a 10 se od sebe ve vzhledu a zadávání příkazů příliš neliší, je třeba si dát pozor pouze na to, že soubory (tzv. worksheety) vypracované a uložené v Maple 10 se úplně dobře nezobrazí v Maple 9.5.

Okno Maple 9.5

Uživatelské rozhraní Maple 10 je samozřejmě příjemnější, ovšem to má za důsledek ještě větší nároky na výkon počítače než je tomu v Maple 9.5. Obě verze jsou však velmi náročné na paměť, viz. Maple 10 System Requirements, která ovšem pro normální práci nepostačuje. Mnohdy je potřeba trpělivosti i u doporučené konfigurace.

Úvodní okno Maple 10

Maple v LVT

Složka programu Maple je umístěna v složce Applications a krom samotných aplikací obsahuje mimo jiné také manuály k obou zakoupeným verzím.

Složka Maple s helpem v PDF

Práce v Maple

Práce v Maple spočívá v zadávání příkazů (stylem Maple Input, který se pozná podle červeného písma, viz. obrázky oken). Maple vykoná zadaný příkaz po stisku klávesy Enter. Lze zadávat také více příkazů za sebou, jednotlivé příkazy se oddělují středníkem nebo dvojtečkou (nechceme-li zobrazit jeho výsledek). Existují také v zásadě dvě možnosti jak příkazy formátovat:
  1. zadávat každý příkaz na nový řádek (skočíme na něj stisknutím klávesové zktratky Shift+Enter) a
  2. vkládáním komentářů za příkazy (komentář začíná znakem #).

Maple poskytuje ke všem svým příkazům velmi dobré nápovědy, a tak je ideálním adeptem pro samostudium. Nápovědu lze získat několika způsoby:

  • V menu help je podmenu New Users a v něm volby "Quick Tour", "Full Tour" a opakovací "Basic How To".
    Jsou to aktivní listy, tam uvedené příkazy lze přímo vypočíst a zobrazit výsledek.
  • přímo z příkazové řádky příkazem ?příkaz. Například
    > ?ln
    zobrazí po odezvě nápovědu k funkci přirozený logaritmus. V nápovědě lze taky vyhledávat výběrem Search z menu Help nebo klávesovou zkratkou Jablko+F1 nebo odesláním příkazu
    > ?
  • Tištěné manuály jsou ve složce Applications/Maple/Maple 9.5/Guides/. Pro začátečníky jsou určeny zejména "Maple 9.5 Getting Started Guide" a "Maple 9 Learning Guide".
Výklad

Příklady zadání příkazů do Maple

Základní operace

> 1+1; # sčítání a odčítání
16-78;

> 3*5; # násobení a dělení
5/6;

> 2^6; # umocnění

>

Manipulace s funkcemi

Přiřazení objektu do proměnné příkazem :=

> f:= (x^3)/(x^2-7);

Derivace funkce f

> Df:=diff(f,x);

Neurčitý integrál funkce f

> Int(f,x)=int(f,x);

Graf funkce f

> plot(f,x=-10..10, y=-10..10);

[Plot]

>

Řešení rovnic

Kvadratická rovnice

> solve(x^2+x+1=0,x);

Goniometrická rovnice

> solve(sin(2*x)+cos(2*x)=1,x);

Průsečík f s osou x

> fsolve(f=0,x);

Můžete si také prohlédnout odpovídající Maple Worsheet

Příklad


Cvičení 6. Počítání v Maple:

  1. Projděte si nápovědu "Full Tour", zkuste si příkazy z nápovědy nakopírovat do vlastního listu, propočítat je, a případně si zaexperimentujte s jejich fungováním.
  2. Vypočítejte v Maple úlohu číslo 3 ze Cvičení 4.
Cvičení



Export grafu z Maple 9

Kliknutím do grafu pravým tlačítkem myši (PC), resp. Ctrl+kliknutím (Mac) vyvoláte tuto nabídku:

Export grafu z Maple 9.5

Lze exportovat v zásadě do tří základních formátů: EPS, GIF nebo JPG, ve Windows také do BMP.

Mnoho zajímavostí o odlišnostech jednotlivých formátů se dozvíte na Wikipedii: JPEG - Wikipedie, otevřená encyklopedie, GIF - Wikipedie, otevřená encyklopedie, atp.

EPS – Encapsulated PostScript

Tento formát se hodí k vložení do TeXu. Při sázení do PDF je ale lepší (pokud máte tu možnost) jej uložit do PDF (v MacOS X například v programu Preview).

Můžete si to vyzkoušet ve Cvičení 7.

Problematikou vkládání grafů z Maple do LaTeXu se zabývá např. Bent E. Petersen: Including Maple Images in LaTeX files

JPEG

Tento typ komprimace poskytuje nejlepší výsledky pro obrázky s hladkými přechody tónů a barev (zde např. plošné grafy). Hodí se pro publikování v Internetu nebo vkládání do Wordu. Můžete si to vyzkoušet ve Cvičení 7.

GIF – Graphics Interchange Format

Jak již název napovídá, tento formát se nejlépe hodí k publikování grafů na Internetu, tedy jejich vkládání do HTML kódu. To si vyzkoušíte v Praktiku II, Cvičení 9.
Výklad


Cvičení 7–8. Problém pořádkumilovného rodiče:

Jste otcem (resp. matkou) rodiny a Vaše děti mají stále více hraček. V pokoji mají stále nepořádek, a tak jste se rozhodl(a), že tomu učiníte přítrž a vyrobíte jim na hračky krabici. Máte k dispozici čtvercový kartón o hraně 80 cm. Vypočítejte jak moc musíte kartón naříznout, aby z něj po složení vznikla krabice (bez víka) o maximálním objemu.

Úlohu vyřešte v Maple a o řešení úlohy napište krátký článek v LaTeXu nebo Wordu.

Pomozte dále vyřešit podobný problém všem Vašim přátelům, tím že budete uvažovat obecněji

  • čtvercový kartón o straně a
  • obdélníkový kartón o stranách m a n.

Nápověda

Úloha se dá řešit mnoha metodami. Jednou z nich je grafická metoda spočívající ve vykreslení grafu funkce, určení bodu, ve kterém má funkce maximum a vyčíslení maxima. Součástí článku bude vyexportovaný graf této funkce.
Další možností je využití derivací a nalezení lokálního extrému funkce.
V každém případě nezapomeňte stanovit definiční obor Vaší funkce!

Cvičení



Export worksheetu z Maple 9

Zpracované výpočty lze z Maple 9 vyexportovat do několika formátů, ovšem často nastávají problémy, a to zejména s českou diakritikou.

Export se provádí volbou z Export As z menu File. Nejčastěji se používá export do HTML (pro publikování na Internetu) a do LaTeXu.

Export do HTML

Zvolíme-li typ výsledného dokumentu HTML, můžeme dále ovlivnit způsob vložení matematických výrazů do kódu HTML. Existují dvě základní možnosti:
  1. vložit matematické výrazy jako GIF obrázky, viz s obrázky
  2. vložit matematický text pomocí MathML, což je nadstavba v HMTL umožňující formátovat matematické výrazy, viz pomocí MathML. Nápovědu získáte příkazem > ?worksheet,managing,exportHTML.

Volby pro uložení do HTML

Výsledky zobrazení jsou o něco lepší pomocí MathML než s obrázky, ovšem důležité je také vzít v úvahu, že export do MathML a také nahrávání stránky trvá v tomto případě o něco déle. Na druhou stranu GIF obrázky zabírají na disku mnohem více místa než MathML kód.

Pro správné zobrazení české diakritiky je důležité přidat do vyexportovaného HTML kódu příkaz definující kódování (zde ve verzi pro kódování Windows):

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1250">
Jiné časté volby jsou
charset=utf-8  
charset=iso-8859-2 
charset=mac-ce

Export do LaTeXu

Předem je třeba říci, že export do LaTeXu neprobíhá úplně hladce, viz. první pokus (PDF). Každopádně je potřeba s vyexportovaným zdrojovým textem dále pracovat, než se jej podaří vůbec přeložit. Práce je tím více, čím vyšší jsou naše požadavky na kvalitu výstupu.

K přesázení je potřeba

  • Zkopírovat styly z podadresáře ETC umístěného v adresáři, ve kterém máte nainstalován Maple do složky, ve které je Váš vyexportovaný zdrojový kód
  • Přidat do preambule příkaz s upozorněním na kódování Vašeho textu,
    \usepackage[cp1250]{inputenc}
    zde opět ve verzi pro Windows. Kódování zdrojového kódu závisí na konkrétní instalaci Maple.
  • Manuálně najít a opravit případné chyby, které překladač LaTeXu vypíše do LOG souboru.
  • Dohlédnout na správný export případných grafů, viz. Bent E. Petersen: Including Maple Images in LaTeX files

Export do Wordu (formát RTF)

Export do Wordu je nakonec nejméně náročný na vnější zásahy: Maple Input se exportuje bez problémů a výstupy je vloží jako obrázky. Jediným problémem tohoto přístupu je náročnost na diskový prostor, neboť ukázkový dokument PrubehFunkce5.rtf má 835kB! U větších listů pak vzniká problém se schopností Wordu dále editovat velmi rozsáhlé soubory.

Export do formátu TXT

Export do formátu TXT se nepoužívá příliš často, snad jen když si chcete uchovat sled zadaných příkazů, neboť výsledky výpočtu jsou zformátovány velmi nečitelně, následující text je ukázkou z textového souboru (.TXT):
> f := x^3/(x^4+1);
                                  3  
                                 x   
                          f := ------
                                4    
                               x  + 1
Definiční obor 
(nutno pro každou funkci zvlášť)
> solve(x^4+1=0,x);
Dále limity v bodech nespojitosti
> Limit(f, x=a, left)=limit(f, x=a, left);
                           /   3  \      3  
                           |  x   |     a   
                     lim   |------| = ------
                   x -> a- | 4    |    4    
                           \x  + 1/   a  + 1
> Limit(f, x=a, right)=limit(f, x=a, right);
                           /   3  \      3  
                           |  x   |     a   
                     lim   |------| = ------
                   x -> a+ | 4    |    4    
                           \x  + 1/   a  + 1
Výklad


Odkazy

Odkazy


Shrnutí

Ovládání matematického softwaru zrychluje práci na mnoha typech úloh. Jeho sílu demonstrujeme výběrem dalších cvičení, kde se Maple bohatě využívá. U mnoha praktických úloh je dokonce výpočet v Maple jedinou možností jak se v rozumné době dostat k použitelným výsledkům.

Přeto není třeba se studiu Maple věnovat příliš podrobně. Většinu potřebných procedur lze v Maple napsat bez delší přípravy, pouze nahlížením do helpu nebo manuálu.

Cvičení





T. Kopf a J. Kotůlek
Předchozí téma Obsah Následující téma

Valid HTML 4.01 Transitional