Závěrečná cvičení

Z každého z následujících cvičení vypracujte jedno v LaTeXu a jedno v programu Word nebo obdobném wysiwyg editoru.

Cvičení

Vyhledejte na síti, co je zlatý řez a kde se s ním lze setkat. Odvoďte zlatý řez. Zjištěné skutečnosti a výpočty sepište.
Cvičení

Cvičení

Z následujících zadání si vyberte jednu, vyřešte ji a sepište řešení v podobě článku. Máte na vyběr českou i anglickou podobu. Podle Vaši volby sepište i Vaše řešení česky nebo anglicky.

Zajíci, běž! Vlak dlouhý jeden kilometr se pohybuje konstantní rychlostí. Zajíc, který běží rychleji než vlak, vystartoval od konce vlaku, doběhl k jeho začátku, otočil se a běžel zpět, dokud opět nedoběhl ke konci posledního vagonu. Celou cestu běžel stejnou rychlostí. V čase, kdy doběhl ke konci posledního vagonu, urazil vlak právě jeden kilometr.  Jakou dráhu proběhl  zajíc? Hare, run! A one-kilometer-long train travels at constant velocity. A hare, running faster than the train, started from the back of the train, ran to its front, turned around and ran back till he arrived at the end of the last coach. All the way, she ran at the same speed. At the time when she arrived at the end of the last coach, the train had travelled exactly one kilometer. What distance did the hare cover.
Rodinka. Na jedné volné šestimístné lavičce si chce oddychnout šestičlenná rodina. Zuzana s Katkou chtějí sedět vedle sebe, Tomáš v žádném případě nechce sedět vedle Jiřího. Rodičům je jedno, kam si sednou. Kolik mají možností sednout si tak, aby to všem vyhovovalo? A family. A family of six wants to rest on a bench for six. Zuzana and Katka want to sit side by side. Under no circumstances, Tomáš wants to sit next to Jiří. The parents don't mind sitting anywhere. How many seating possibilities are there so that everybody is satisfied?
Barevní chameleoni. V počítačové hře Chameleoni se na obrazovce objeví hrací pole zaplněné 2001 červenými, 2002 zelenými a 2003 modrými chamelenony. Pohyb chameleonů po hracím poli ovládá hráč. Kdykoliv se dvě zvířata různé barvy dotknou, obě zmizí a objeví se zvíře třetí barvy. Tato hra pokračuje tak dlouho, dokud na hracím poli nezůstanou jen zvířata jedné barvy. Šest hráčů popisovalo, jak skončila jejích hra:

Jana: "Zůstal mi jen jeden zelený chameleon."
Laura:"Mně zůstalo pět červených chameleonů."
Rastislav:"Mně zůstalo 9 červených chameleonů."
Stanislav:"Mně zůstali čtyři modří chameleoni."
Zdenka: "Mně taky zůstali modří chameleoni, ale až šest."
Petr:"To je divné, protože mně zůstalo  dokonce 4003 zelených chameleonů."

Kteří z hráčů určitě mluvili pravdu?
Colored chameleons. In the computer game Chameleons, the screen is covered with 2001 red, 2002 green and 2003 blue chameleons. Their motion is controlled by the player.  Whenever two animals of different colors meet, they both disappear and are replaced by an animal of the third colour. The game continues till only animals of one color remain. Six players described the results of their games:

Jana: "I am left with only one green chameleon."
Laura:"I am left with five red chameleons."
Rastislav:"I am left with 9 red chameleons."
Stanislav:"I am left with four blue chameleons."
Zdenka: "I am also left with blue chameleons but there are six of them."
Petr:"That is strange, since I am left with 4003 green chameleons."

Which of the players definitely told the truth?
Liní turisté. Z 40 účastníků zájezdu se 12 přihlásilo na rafting, 23 na horolezecký výstup. Těch, co se nepřihlásili na ani jednu z těchto dvou atrakcí bylo dvakrát tolik, jako těch, co se přihlásili na obě atrakce. Kolik účastníků zájezdu se přihlásilo na obě atrakce? Lazy tourists. Of 40 participants of a tour, 12 registered for rafting, 23 for mountain climbing. There was twice as many of those who registered for none ot the two than those who registered for both attractions. how many participants of the tour registered for both attractions?

Tyto úlohy jsou přeloženy jako ukázky z jednoho ročníku korespondenčního semináře MAKS.
Jiné úlohy najdete třeba na stránkách korespondenčního semináře KOS, nebo na stránkách dalčích seminářů v Čechách a na Slovensku.

Cvičení

Shrnutí

Toto Praktikum z matematiky a výpočetní techniky Vás seznámilo s nástroji k vytvoření práce: s textovými editory,  jazykem LaTeX na vysázení matematického textu a programem pro jak symbolické tak numerické výpočty, ze kterého lze i exportovat grafy a další znázornění. To předchozí cvičení zčásti prověřila.

Po zvládnutí těchto nástrojů je užitečné zaměřit se na to, jakých výsledků se s nimi dá dosáhnout, aby vypadaly přijatelně, nebo dokonce dobře a byly i takto případně ústně prezentovány. To je obsahem dalšího semestru.
Shrnutí


predchozi obsah nasledujici
T. Kopf a J. Kotůlek

Valid HTML 4.01 Transitional