Další interpretační
těžkostí v souvislosti se stavbou a chováním
jedince v populaci je otazka po jejich zdůvodnění. I těžkost v
této otázce je z části spojena se
směšováním objektivních procesů a jejích
subjektivního, psychologického protějšku, tak jako tomu
bylo v otázce po zájmu. I zde jsou úzké
vázby, které nedovolují tuto záležitost
odvrhnout jako pouze špatně zvolenou metaforu.
Naivním obsahem toho "Proč?" je důvěra v to, že ve světě
objektivně a jednoznačně platí příčinné
souvislosti a že lidská zvědavost umožňuje na tyto souvislosti
přijít. Zároveň však nejbližším zážitkem
pro příčinné následnosti jsou
vyvíjející se psychické stavy, které
často spíš odpovídají modelům světa, než světu
samotnému.
Každý model má ovšem svůj rámec, svoje
základní postuláty a interpretační
pravidla, bez nichž není možno na to "Proč?" odpovídat.
Různé modely potom taky podávají odlišná
"Proto!", což může v porovnání s představou
jednoznačné, objektivní odpovědi působit matoucím
dojmem.
Otázka "Proč?" je proto sama o sobě neúplná a
musí být doplněna určitým rámcem nebo
seznamem určitých rámců. Jeden možný seznam
rámců pro zdůvodnění stavby a chování
jedince poskytují Tinbergenovy čtyři otázky (
Tinbergen's_four_questions).
Poznámka: Obzvlášť komicky působí, pokud na
"Proč?" uvnitř jednoho rámce odpovíme pomocí
"Proto?" jiného rámce
("Víš, proč jsem se do tebe zamiloval/a?" "Protože Ti naběhl
dopamin."). Odpověď je potom případně i správná,
ale pro jinou otázku.