Světlo,
pořizování a zpracování obrazu v
počítači.
Světlo je
elektromagnetické vlnění vnímatelné
speciálními buňkami očí a zaznamenatelné
běžnými kamerami a fotoaparáty. Jeho vlnová
délka je tak malá (méně než tisícina
milimetru) že se jeho šíření dá v běžných
situacích popsat geometrickou optikou, podle které se
šíří v sejnorodém prostředí po
přímkách. Z vlnové podstaty potom
vnímáme navíc spolu s jeho intenzitou jen barvu, kterou
zprostředkovávají našemu vnímání tři
druhy světlocitlivých buněk v sítnicích očí
a jejíchž vlnové délky nejvyšší citlivosti
odpovídají červené, zelené a modré
(základní barvy barevného modelu RGB).
Obrázek lze diskretizovat, čímž je popsatelné body
(tzv. pixely) s řádkovým a sloupcovým indexem (r,
s) přičemž další index z možiny {1,2,3} určuje vrstvu, tj.
základní barvu barevného modelu RGB:
K pořízení snímků v laboratořích můžete
použít vestavěnou kameru počítače spolu s programem k
pořízení snímků:
Poznámka: Soubory *.mw
programu Maple 13 lze stáhnout a spustit na
počítačích vybavených tímto programem,
verze *.html slouží jen k prohlédnutí programu.
Mimo jiné program může nahrát obrázek
a rozloží ho do vrstev základních barev:
Úloha
(29.09.2009): Vytvořte pomocí příkazu Create obrázek
vzniklý mícháním dvou
základních barev, uložte jej ve formátu jpg a
zašlete jej do
6.10.2009 přednášejícímu na adresu