Seminář z aplikované matematiky I (zima 2009)

Světlo, pořizování a zpracování obrazu v počítači.


Světlo je elektromagnetické vlnění vnímatelné speciálními buňkami očí a zaznamenatelné běžnými kamerami a fotoaparáty. Jeho vlnová délka je tak malá (méně než tisícina milimetru) že se jeho šíření dá v běžných situacích popsat geometrickou optikou, podle které se šíří v sejnorodém prostředí po přímkách. Z vlnové podstaty potom vnímáme navíc spolu s jeho intenzitou jen barvu, kterou zprostředkovávají našemu vnímání tři druhy světlocitlivých buněk v sítnicích očí a jejíchž vlnové délky nejvyšší citlivosti odpovídají červené, zelené a modré (základní barvy barevného modelu RGB).

Obrázek lze diskretizovat, čímž je popsatelné body (tzv. pixely) s řádkovým a sloupcovým indexem (r, s) přičemž další index  z možiny {1,2,3} určuje vrstvu, tj. základní barvu barevného modelu RGB:



K pořízení snímků v laboratořích můžete použít vestavěnou kameru počítače spolu s programem k pořízení snímků:
PhotoBooth logo
Photo_Booth

K zpracování snímků v Maple 13 lze použít příkazy balíčku ImageTools, jak ukazuje následující příklad:

obrazek1.mw (obrazek1.html).

Poznámka: Soubory *.mw programu Maple 13 lze stáhnout a spustit na počítačích vybavených tímto programem, verze *.html slouží jen k prohlédnutí programu.

Mimo jiné program může nahrát obrázek
 
a rozloží ho do vrstev základních barev:



Úloha (29.09.2009): Vytvořte pomocí příkazu Create obrázek vzniklý mícháním dvou základních barev, uložte jej ve formátu jpg a zašlete jej do 6.10.2009 přednášejícímu na adresu
 Tomas.Kopf@math.slu.cz

Vzorové řešení:
 



Literatura: